Posted in: Různé

Komunikační zlozvyky a jejich charakteristika, komunikace ve stresu

Komunikační zlozvyky při naslouchání:

  • čtení myšlenek – do sdělení druhého si vkládáme význam (druhému přičítáme určité úmysly a záměry, které však nemusí mít)
  • intruze (přerušování a skákání do řeči) – typické pro netrpělivé lidi (můžeme tím i sdělovat, že nenasloucháme, že nás postoj druhého nezajímá)
  • nereagování na sdělení – absence zpětné vazby (stačilo by alespoň pokývnutí hlavy, citoslovce nebo krátké sdělení že rozumíme)
  • neverbální odmítání – může vycházet z naší mimiky, postoje, pohybů, tónu hlasu apod.
  • nevšímavost – vidíme, slyšíme, ale uniká nám podstatné
  • nepozornost – komunikátor rozpozná, na kolik a jak přesně ho sledujeme a nasloucháme
  • uspěchaný posluchač – vše, co na komunikantovi vnímáme se zdá být jasné a proto komunikaci nevěnujeme dost času
  • upovídaný posluchač – příliš často přebíráme iniciativu (je umění chvíli mlčet)
  • pasivní naslouchání – kdo celou dobu mlčí, dělá dojem nezúčastněného
  • povrchní posluchač – hloubka rozhovoru není dosažena
  • nedbalý posluchač – nevšímáme si skrytých přání komunikanta
  • náchylnost k předsudkům – chybné představy a postoje z minulosti
  • egocentrický posluchač – myslí spíš na své záměry a závěry než na sdělení od komunikanta

Komunikační zlozvyky při sdělování:

  • vyjadřování se oklikou – sdělující neříká přímo to co si myslí, ale sděluje to tak, aby to druhému „došlo“
  • neupřímnost – zastírání pravých pocitů a potřeb
  • nejasnost a nekonkrétnost sdělení – příjemce obsahu sdělení přímo nerozumí a musí si ho nějak vysvětlit
  • přehánění – nadsazené hodnocení situace
  • „značkování“  – místo konkrétního vyjádření pocitu se protistrana označuje za „nešiku, lenocha, ubožáka, neschopného, agresivního“
  • nadměrné zobecňování – jeden detail se zobecní na celou skutečnost
  • připisování úmyslu – druhého nařkneme z úmyslu, pro který máme jen málo důkazů
  • nesoulad verbální a nonverbální komunikace (Př.: Nevadí ti to? Vůbec ne… a přitom se mračí)
  • únik od tématu – přecházení mezi tématy, jak se to zrovna hodí (vzpomínky na minulé křivdy)
  • přehnané emoční reakce

Komunikace ve stresu:

Komunikace může být zdrojem stresu, ale je zároveň stresem ovlivňována. Někdo může být podrážděný, jiný naopak ochablý. Komunikace je charakteristická zvýšeným tempem, zbrklostí, emocionálním zabarvením. Mírný stres naopak může vést k podání vyššího výkonu.

Stresovou reakci mohou vyvolat lidé, kteří:

  • mají nepříjemný výraz tváře – např. jsou stále zamračeni
  • stále uhýbají před pohledem druhých, dívají se jinam, stále se otáčejí apod.
  • stále se omlouvají vysvětlují, ujasňují
  • snaží se vzbudit lítost, dělají ze sebe „chudáky“
  • neustále si stěžují na své problémy, nemoci, na druhé, na osud…
  • stále mluví jen o sobě, chtějí ovládat rozhovor, neposlouchají, co jim říkáme, skáčí do řeči, odvádějí od tématu
  • nervózně gestikulují, trhají sebou, poposedávají, poklepávají rukama a nohama
  • vyčítají, kritizují, moralizují, obviňují, nadávají, vše chtějí mít pod kontrolou
  • jsou nadměrně loajální, se vším souhlasí, nikdy nemají svůj názor
  • stále jsou připraveni k útoku, ironičtí, kousaví, ponižují a urážejí druhé, mluví povýšeně, zesměšňují
  • vždy jsou vševědoucí, na vše mají odpověď, stále poučují, radí i když to nikdo nevyžaduje
  • mluví příliš tiše, málo srozumitelně, nutí k nadměrné pozornosti
  • stále o někoho nadměrně pečují, jsou přehnaně starostliví
  • neumějí přiznat chybu, vše svalují na druhé
  • dávají najevo svůj nezájem, ignorují druhé
  • neustále lichotí, slibují
  • stále chtějí, aby vše bylo podle jejich, jsou nepřístupní kompromisům
  • stále něco kritizují, nadávají na poměry, pomlouvají druhé (pomluva – nepříznivě zkreslující informace o vlastnostech a chování určitého člověka)
  • neustále vyžadují od ostatních souhlas, neúnavně přesvědčují
  • lžou, vymýšlejí si, aby se mohli přít
  • jsou netaktní, neomalení
Back to Top