Posted in: Různé

Mentální retardace a její klasifikace, kognitivní procesy u jedinců s MR

Mentální retardace

je souhrnné označení vrozeného defektu rozumových schopností. Postižený nedosahuje požadované intelektuální úrovně (IQ<70), rovněž jsou sníženy další schopnosti. Struktura osobnosti vykazuje změny. V populaci je asi 3% (3,5%) mentálně postižených (u nás asi 300000), světový trend je stoupající.

Znaky mentální retardace:

  • Nízká úroveň rozumových schopností, snížená schopnost učení, snížená adaptace na životní podmínky
  • Postižení je vrozené, tzv. oligofrenie (na rozdíl od demence, kterou chápeme jako poškození mozku v průběhu života jedince)
  • Postižení je trvalé, není to nemoc, ale neodstranitelná porucha
  • Mentální opoždění lze vhodným ped. působením zlepšit (ne vyléčit)

Příčiny vzniku mentální retardace:

  • dědičnost
  • vlivy působící v prenatálním období – virové onemocnění (např. zarděnky), záření, alkohol, drogy
  • období perinatální – nedostatek kyslíku, poruchy v průběhu porodu

Pseudooligofrenie – zdánlivá mentální retardace. Není způsobena poškozením CNS, ale nedostatečnou stimulací prostředí dítěte – vzniká v důsledku zanedbávaného soc. prostředí

Klasifikace MR:

za průměrnou inteligenci považujeme 100. U MR jde o snížení na:

Kódové označeníSlovní označeníIQ
F70Lehká MR50-69
F71Středně těžká MR35-49
F72Těžká MR20-34
F73Hluboká<19

Lehká MR – uvažování je na úrovni středního školního věku (9 – 12let), chybí abstraktní uvažování, jsou schopni se učit ve zvláštní i normální škole. Může vykonávat samostatně lehčí práce. Je samoobslužný. V sociálně nenáročném prostředí  mohou být zcela bez problémů.

Střední MR – myšlení je na úrovni předškolního věku, verbální projev je chudý, špatná artikulace, dovedou se učit mechanicky a prakticky. Samostatnost v obsluze je mnohdy pouze částečná. Část postižených je schopna vzdělávat se v omezené míře ve speciální škole. Zvládají běžné návyky, jednoduché pracovní činnosti

Těžká MR – chápání je na úrovni batolete, naučí se pouze několik slov (nebo se nenaučí mluvit vůbec),zvládají základy sebeobsluhy, rozumí jenom několika příkazům. Je zde nutná celoživotní péče, poznává jen blízké osoby.

Hluboká MR – kognitivní procesy téměř nerozvinuty, v lepším případě rozeznávají podněty a reagují na ně libostí či nelibostí. Nikdy se nenaučí mluvit. Kombinace s postižením sluchu, zraku. Řeč není rozvinuta. Nejsou sebeobslužní. Neorientují se v okolí.

Pojmy, související se sníženou inteligenci:

Pojmy Idiocie, Imbecilita, Debilita mohou být chápány jako pojmy hanlivé a proto jsou místo nich zavedena pásma MR. I nadále se tyto pojmy uvádí v odborné literatuře, především ve starších publikacích. Psychologický slovník od autorů Hartl, Hartlová tyto pojmy objasňuje takto:

  • Kretenismus – celková vývojová porucha provázená slabomyslností, duševní a tělesnou zaostalostí, způsobenou poruchou štítné žlázy
  • Debilita – je lehká slabomyslnost. Debil dosáhne úrovně asi jedenáctiletého dítěte. Bývá nezávislý, může dobře vykonávat jednodušší práce, navštěvuje zvláštní školu, při velkém úsilí ze str. rodičů může docházet i do běžné školy. .  (zařazení – lehká MR)
  • Imbecilita – je střední slabomyslnost. Imbecil dosáhne úrovně max. šestiletého dítěte. Dovede se oblékat, zachovává čistotu, mluví však primitivně, špatně vyslovuje. Pod stálým dozorem může vykonávat jednoduché práce. Vyznačuje se nedokonalým, nespolehlivým a nekritickým myšlením .  (zařazení –středně těžká MR)
  • Idiocie – jsou na úrovni kojenců, případně batolat, někteří nedovedou ani stát a chodit. Slova, která se naučí nestačí k dorozumění. Obvykle se nenaučí dodržovat zákl. hygienická pravidla a neumí se o sebe postarat.  (zařazení –hluboká MR)

 

Rozbor některých kognitivních procesů u MR:

  1. Myšlení – stereotypní, chybí zájem o poznávání, chybí schopnost logického a abstraktního myšlení, nadměrné požadavky působí jako stresor
    1. Řeč – je postižena jak po stránce formální, tak obsahové, funkce mluvidel je zhoršená. MR mají zhoršenou schopnost porozumět verbálnímu projevu. Např. žertu či ironii nerozumí
    1. Učení – je převážně mechanické, chybí zájem o poznávání
    1. Sebehodnocení – je neobjektivní, nekritické a ovládané emocemi, není schopen odhadnout svoje možnosti

Psychologické zvláštnosti jedinců s MR:

  • Zpomalené chápání
  • Neschopnost logického uvažování
  • Snížená schopnost paměti
  • Těkavá pozornost
  • Nedostatečná slovní zásoba, neobratnost ve vyjadřování
  • Poruchy pohybové koordinace
  • Impulzivita, hyperaktivita nebo naopak zpomalené chování
  • Nedostatky v osobní identifikaci a ve vývoji „já“
  • Zvýšená potřeba bezpečí a uspokojení
  • Poruchy v komunikaci a v interpersonálních vztazích

MR mají základní psychické potřeby, které však mohou být modifikovány:

  • Potřeba stimulace – přísun podnětů musí být přiměřený a srozumitelný
    • Potřeba učení – chtějí porozumět svému nejbližšímu okolí
    • Potřeba jistoty a bezpečí
    • Potřeba seberealizace – je omezena na reakci okolí (chvála a ocenění)
    • Potřeba životní perspektivy – pouze v případě, že  chápou minulost, přítomnost, budoucnost. Budoucnost většinou nechápou a proto je nezajímá

Socializace MR

  • Komunikace zdravých a postižených bývá charakterizovaná nižší empatií a porozuměním
  • Sexuální potřeby – MR si s ní neví rady, (někdy jsou slabě vytvořeny), autostimulace, nápadné chování, mohou být sex. zneužíváni
  • V době rané dospělosti se může objevit zvýšená agresivita
  • MR jsou závislí na společnosti, jejich soběstačnost lze však rozvíjet
Back to Top