Posted in: Různé

Metody používané v psychologii a jejich použití v oblasti sociální péče

Literatura:

Štefanovič Jozef:   Psychologie pro gymnázia a třídy gymnázia s pedagogickým zaměřením

Nakonečný Milan: Malá encyklopedie současné psychologie

Nakonečný Milan: Encyklopedie obecné psychologie

Metoda  – získávání určitých informací plánovitým a promyšleným postupem

Díky metodám dokážeme v sociální péči lépe poznat klienta po zdravotní, psychické i sociální stránce. Jak v psychologii, tak i v sociální péči se má výzkumná práce opírat o využití několika metod. Použití pouze jedné metody je nepřesné.

Druhy metod:
  1. Pozorování
  • může být zaměřeno na sebe sama (sebepozorování) nebo na jinou osobu či  skupinu osob:        
  • srovnávací pozorování – porovnáváme dvě či více osob a odlišnosti mezi nimi zaznamenáváme
  • prosté pozorování – sledujeme přímo (osoba o tom ví) a  nepřímo (osoba či skupina o tom neví)

Pozorovatel zásadně nezasahuje do pozorování osob, pouze sleduje průběh.

Pozorování musí být: 

  • soustavné
  • plánovité
  • cílevědomé
  • podrobné
  • cílevědomé (pozorovatel má mít cíl a plán)

Další dělení pozorování:

  • soustavné / příležitostné (náhodné)
  • zjevné / skryté

Pozn: introspekce – pozorování svých vnitřních stavů

Pozorování pouhými smysly není tak dokonalé jako pozorování, které je doplněno užitím některých technických pomůcek (magnetofon,diktafon, kamera…)

V oblasti soc. péče si u klienta všímáme hlavně změn v jeho chování (nálada, příznaky nemoci..)-pozorujeme plánovitě nebo vždy, když k tomu máme příležitost.

Pozorování zaměříme na:

  • celkový stav nemocného(výživa, chůze, držení těla)
  • chování nemocného a stav vědomí(reakce na okolí, nálada, jednání, orientace…)
  • soběstačnost v základních činnostech
  • spánek (nespavost či nadměrný spánek)
  • funkce smyslů
  • objektivní příznaky(stav kůže, teplota, tlak)
  • reakce na lůžku(sledování účinků léků)

V oblasti soc. péče je velmi důležité kombinovat metodu pozorování s ostatními. Soc. pracovník si musí (může) obsah pozorování naplánovat a všechny informace z něj zapsat.

  • Experiment

je to vědecká metoda, při které zkoumáme jevy v určitých, uměle vytvořených podmínkách, které umožňují zjistit vlastnosti, schopnosti a jiné stránky osobnosti. Je to cílevědomý, navozený proces

 Výhody experimentu:

  • usnadňuje přesný popis
  • umožňuje snazší navození jevů
  • můžeme měnit podmínky experimentu
  • podle potřeby ho opakovat
  • přesně zachytit jeho průběh

Experiment dělíme na:

  1. přirozený
  2. jevy se zkoumají v přirozených podmínkách
  3. je přechod mezi pozorováním a experimentem
  4. navodíme umělou sit. a zkoumáme, jak na ni pracovníci reagují
  • laboratorní
  • probíhá v uměle vytvořeném prostředí
  • ve zvlášť upravené místnosti ve změněných prac. podmínkách

Úspěšnost experiment závisí na:

  • přesné formulaci a definici jeho podmínek
  • přesně formulaci zkoumaných problémů
  • Psychologické testy

Ps. test je speciální případ psychologického experimentu, umožňující poznávání jednotlivých stránek osobnosti a dalších informací o dané osobě. Test je metoda, pomocí které se zjišťuje přítomnost určitých psych. hodnot (vědomosti, intelektuální schopnosti, vlastnosti osobnosti). Obsah a hodnověrnost testů se dopředu prověřuje na velkém počtu respondentů. Testy umožňují srovnat úroveň psych. jevů u zkoušeného jedince ve srovnání s určitou normou.

Známé jsou testy pro:

  • zkoumání pamětí (GALTON)
  • zkoumání mentálních procesů (CATTEL)
  • zkoumání rozumových schopností (BINET)
  • zkoumání schopností prostorové představivosti, numerických schop., verbálních schopností, plynulosti slov (THURSTONE)
  • Rozhovor

     je jedna z nejpoužívanějších metod psychologie, kterou je vhodné používat při všech  výzkumech. Je to výzkumná a diagnostická metoda, která spočívá v dotazování a odpovědích. Důležitou stránkou rozhovoru je správná příprava a stylizace otázek. Úspěch spočívá ve vytváření důvěry mezi výzkumným pracovníkem a zkoumanou osobou, čímž se zajistí pravdivost  odpovědí.

Oblast soc. péče : rozhovor je záměrný organizovaný dialog mezi soc. prac. a klientem

Cíl rozhovoru :   

  • doplnit a upřesnit si inf. o klientovi
  • doplnit údaje pro ošetřující péči
  • poučit a uklidnit nemocného
  • uspokojit potřebu soc. kontaktu, bezpečí
  • získat klienta k další spolupráci

Je třeba ovládat techniky komunikace, které napomáhají k navázání kontaktu s klientem a získání potřebných informací.

Pokyny pro správné vedení rozhovoru:

  • zjistit schopnost komunikace
  • zajistit intimní prostředí
  • určit vhodnou délku rozhovoru
  • vstřícnost
  • správná formulace otázek
  • trpělivost
  • vhodné oslovení klienta

Rozhovory dělíme na:

  • diagnostický – cílem je zjištění problému
  • terapeutický – cílem je zmírnění případných obtíží
  • volný – otázky jsou volně kladeny, odpovědi vyjádřeny také volně
  • skrytý – dotazovaný neví, že rozhovor směřuje k určitému cíli
  • standardizovaný – tazateli je dán přesný sled a formulace otázek

Příprava základního plánu rozhovoru = postup při vedení rozhovoru

  • nejprve navodíme uvolňující a povzbuzující podmínky
  • soc. pracovník citlivě reaguje na specifické rysy klienta svým nonverbálním chováním
  • postupně přecházíme k problémové oblasti
  • klientu nasloucháme, nespěcháme, a kontrolujeme své emoce
  • svůj jazyk přizpůsobíme jazyku klienta
  • otázky klademe otevřeně, cíleně, srozumitelně a taktně
  • vedeme zápis o získaných informacích

Shromaždování informací a jejich zápis směřuje k identifikace problému a jeho pokusu o řešení.

  • Dotazník

je metoda při níž pracuje psycholog s respondentem „na dálku“. Na otázky ve formě tištěných dotazníků odpovídají ANO – NE – NEVÍM nebo použijeme  jinou postojovou stupnici. Proti rozhovoru má dotazník nevýhodu v tom, že nemohou být kladeny dodatečné otázky. Dotazník je určen především k hromadnému zkoumání a získávání dat pro statistické zpracování. Vyplňuje je buď s udáním jména nebo anonymně. Je vhodné sdělit návod k vyplnění a sdělit význam a užití dotazníku

  • Sociometrie

je metoda, pomocí které zjišťujeme vztahy v soc. skupinách, jejich struktury, dynamiku. Každý člen skupiny vybírá mezi ostatními toho, koho  má v oblibě, kdo je mu sympatický či nesympatický. Vyjádřené volby vypovídají rovněž o atmosféře skupiny. Na zákl. odpovědí lze graficky znázornit sociogram, případně indexy IPE, INE, PSS, NSS, které hovoří o postavení jedince ve skupině.

  • Longitudinální metoda

Používá se především ve výzkumech ontogenetických (ale i jiných), kdy se vybraná skupina podrobuje šetření po velkých časových úsecích, většinou 5-7 let a může trvat po celý život respondentů. Zjišťuje se např. jak určitý životní styl (kouření, život ve velkém městě…) ovlivňuje zdraví, délku života, životní úspěšnost…

Získávání informací v přirozeném prostředí klienta:
  • možnost navázání méně formálního vztahu než je v kancelářském prostředí
  • informace lze vyčíst i z dynamiky rodinných vztahů
  • je třeba respektovat soukromí klientů, nenavštěvovat je neohlášené nebo v nevhodnou dobu.

Podmínkou je:

  • empatie
  • vstřícnost a respekt
  • vřelost
  • opravdovost

Empatie – schopnost chápat, vcítit se do problému klienta, do jeho postavení, předpokladem je aktivní naslouchání, plnou pozornost a citlivost vůči nonverbálním projevům klienta

Vstřícnost a respekt:

  • respektování osobní důstojnosti klienta
  • překonávání předsudků, bráníme se předběžným soudům

Vřelost: způsob jednání, které má zbavit klienta obav a úzkosti Opravdovost: vyrovnaný, opravdový přístup, založen na dlouhodobější zkušenosti s klientem a na profesionální sebedůvěře

Back to Top